Paaseitjes zoeken in de jungle.

1 april 2016

De tijd vliegt hier echt voorbij! Alweer twee maanden hier in Suriname. Stage verloopt allemaal prima. Al veel leerzame dingen gezien! Nu druk bezig met ons verbeterplan en nog meer gemotiveerd om af te studeren nadat ik het leuke nieuws heb gekregen dat ik in juli mag gaan werken in het geboortecentrum!
De afgelopen weken weer heel wat leuke dingen mee gemaakt en gezien. Zo hebben we een dag een auto gehuurd en hebben we een bezoekje gebracht aan Overbrigde, White Beach en Domburg. Enja, dit was mijn eerste ervaring met links rijden! Na wat kleine beginnersfoutjes: verkeerde kant instappen en ruitenwissers aanzetten ipv de richtingaanwijzers, ging het eigenlijk wel aardig goed! Verder nog met een paar huisgenootjes op stap geweest met een paar lokale jongens die ons de kermis van Commewijne lieten zien. De kermis bestond uit blik gooien, vissen vangen, dobbelen en trampoline springen. Met de tas vol prijzen gingen we na wat biertjes (ja, jullie lezen het goed!) te hebben genuttigd weer terug naar Paramaribo. Ohja, en ik heb in een politieauto gezeten! Niet omdat ik me misdragen had maar gewoon omdat het kon. De politie was zo aardig om ons even naar de vreemdelingendienst te brengen nadat we verkeerd waren afgezet door de taxi. Geen probleem, wel met z'n vieren achterin proppen tussen de agenten. Alles kan hier in Suriname! Elke dag sta ik er weer van te kijken.

Op 23 maart was Holi Phagwa feest. Dit is een nationale feestdag die in het teken staat van Hindoestaans nieuwjaar. Dit wordt hier uitbundig gevierd met verfpoeder in de palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein. Wauw, wat een feest! Tussen de palmbomen, heerlijk weertje, wijntje en vooral vrolijke mensen! Op het vrijheidsplein kwam onze eigen feest dj Ruud! Gegarandeerd feest dus!

Het paasweekend zijn we een lang weekendje het binnenland in geweest. Dit keer naar Apiapaati, een eiland zo'n 230 km ten zuiden van Paramaribo. Na zo'n 3 uur rijden en 4 uur op de boot kwamen we aan op een eiland. Wauw, hoe geweldig en bijzonder is het om een eigen eiland te hebben?! We besloten dit weekend eens om in een hangmat te gaan slapen.. Met succes, heerlijk geslapen! Het knopen van de hangmat moet ik alleen nog even oefenen want de eerste nacht werd ik in de ochtend een paar centimeter boven de grond wakker, oeps. Om helemaal in de stemming te komen van de jungle ook maar elke dag in de rivier gewassen. Het weekend was verder heel afwisselend! We hebben wat dorpjes bezocht waar we een beeld kregen van hoe het leven in de jungle eruit ziet. We hebben een berg beklommen en vooral veel water pret gehad. Van chillen in watervallen tot raften in stroomversnellingen. De avonden waren ook heerlijk. Tot in de late uurtjes heerlijk rond het kampvuur waar de gidsen ons kennis lieten maken met een traditioneel feest. Ohja en niet te vergeten, nachtvissen! Jaja, het is me gelukt om met een kapmes een vis te vangen!

Moeilijk te omschrijven hoe bijzonder en leuk de jungle is! Geen zorgen, geen tijdsbesef en vooral doen waar je zin in hebt! Je moet het gewoon echt een keer zelf mee gemaakt hebben..
Over een maand zie ik mijn lieve vriendinnetjes alweer! Eerst een week  vertoeven op Curacao en daarna hun laten zien hoe mijn leven er hier uit ziet! Nu al zin in!

1. Mieke:
    1 april 2016
    Mooie verhalen! A time you will never forget.
  2. Jesse kleuskens:
    1 april 2016
    Wat leuk um te laeze desse dich ammuseers!!
    Eigenlijk bietje jaloers!!
  3. Angelien:
    2 april 2016
    Geweldig dat het avontuur zo bevalt, het ziet er ook heel gezellig en ontspannen uit.
    Geniet nog van de weken die gaan komen.

groetjes vanuit Lottum
  4. Renee:
    9 juni 2016
    Ohh Iloon, time flies when you're having fun! In dit reisverslag was je twee maanden daar.. nu kom je over ongeveer drie weken weer naar Nederland!
    Jouw laatste stukje klopt helemaal: 'Moeilijk te omschrijven hoe bijzonder en leuk de jungle is!' Wat was het gaaf om jou op te mogen zoeken en de jungle zelf te mogen ervaren! En dan heb ik het nog niets eens over Paramaribo en jouw leven daar! Het aftellen is begonnen; nog ffkes en dan kan ik jou weer knoevelen! Heb er zin in!