Het eerste jungle avontuur!

12 februari 2016 - Brownsberg, Suriname

Onze eerste stage dagen waren vooral nog oriënteren hoe er gewerkt wordt op de afdeling. Op de afdeling liggen patiënten met heel veel diverse ziektenbeelden. Zo liggen er op de afdeling patiënten met gynaecologische problematieken, zwangerschapsproblematieken en kraamvrouwen door elkaar. De patiënten worden hier ingedeeld op klasse, wanneer je dus meer geld hebt en dus beter verzekerd bent heb je recht op meer dingen en meer luxe. Heel leerzaam om te zien hoe er gewerkt wordt met veel minder middelen dan die wij hebben. Zo wordt hier niets digitaal gedaan en verloopt alles op papier, en dat is best veel werk in een ziekenhuis! De werkdruk is ook heel anders! Bij ons op het werk is het hard door werken en hollen. Hier gebeurt alles op z'n tijd, wat niet af komt dat gebeurt later wel! Heeeel erg wennen dus!

Na donderdag was het voor ons alweer weekend, dit kon niet beter ingeluid worden dan een avondje Havana! Ondertussen begint het huis langzaam vol te raken en wordt het met de week gezelliger.

13 februari 2016
Om 8 uur moesten we verzamelen voor vertrek bij SuForYou. Surinaamse tijd (45 min later dan gepland) vertrokken we met zo'n 20 studenten richting Brownsberg. Brownsberg is een natuurpark 100 km ten zuiden van Paramaribo. Na 2,5 uur rijden kwamen me aan op de top van de Brownsberg. Vanaf deze plek heb je een prachtig uitzicht over het Brokopondomeer. We gingen vanuit hier te voet verder de jungle in. Om de watervallen te bereiken moesten we zo'n 3,5 km berg afwaarts de jungle door. Onderaan de berg bereikte we een waterval. Na een heerlijk verkoeling moesten we natuurlijk weer terug die berg op?! Pfoe hé, dat viel even tegen met een zware rugzak en 30 graden! Erg pittig, maar wat een top ervaring was dat. Vanaf de top van Brownsberg reden we door naar Ston Island, een schiereiland aan het Brokopondo meer. Hier gingen we de overnachten. Wat een super mooie plek! Het is moeilijk te beschrijven hoe bijzonder dat was! Midden in de jungle waar je de apen hoort brullen, waar tijd niet belangrijk is en waar je vooral kunt doen waar je zin in hebt. Zo grappig hoe onze gidsen (ze noemen zichzelf bosnegers) het leven in de jungle lieten zien. Op de blote voeten opzoek naar beesten. Nergens bang voor. Een spin op de wc? Die gaan we vangen! En wat voor één! (foto volgt) De avond hebben we doorgebracht aan een kampvuurtje onder het genot van een lekker wijntje. De volgende dag gingen we met een boot het Brokopondomeer op. Ze lieten ons zien hoe goud gezocht werd en we maakte een stop op een eiland waar we apen en een luiaard hebben gespot. Op weg terug hebben we nog een stop gemaakt in Berg en Dal, hier hebben we heerlijk op een strandbedje aan de Surinamerivier de rest van de middag door gebracht. Wetende dat er piranha's in het water zitten liet me niet echt met een gerust hart het water in gaan. Blehhh, wanneer je vooraan in het water stond zogen de kleine visjes al aan je tenen. In de avond kwamen we weer terug in Paramaribo.

Wauw, wat een ervaring! Nu alweer zin om de jungle weer in te gaan!

1. Marjo:
    16 februari 2016
    He meid wat weer een geweldig verhaal. En wat een ervaring. Geniet er lekker van. En zoals je belooft hebt, pas goed op jezelf en doe geen gekke dingen. HAVE FUN